I år fyller Umeå FC 30 år och det firades tillsammans med gamla spelare, ledare och funktionärer under lördagskvällen.
– En väldigt trevlig kväll, säger klubbens ordförande Håkan Bäckström.

Den 20 november 1987 bildades Umeå FotbollsClub och i år fyller alltså Umeå FC 30 år. Det firades tillsammans med spelare, ledare, styrelsemedlemmar samt funktionärer som varit med under tidens gång. Sammanlagt var det ett 100-tal på plats på Äpplet.
– Otroligt roligt att så många kom och firade Umeå FC:s 30 första år, säger Bäckström.

Under kvällen hade Umeå FC:s egna historiker Bo Widén en genomgång av Umeå FC:s historia där man bland annat fick en härlig tillbakablick från de första åren till den allsvenska säsongen 1996, de tunga ekonomiska åren som följde, uppgången till superettan säsongerna 2006 och 2012 och fram till dagens datum.

Bland gästerna kunde man bland annat se legender som Janne Westerlund, Andreas Hermansson, Urban Westerberg, Magnus Henrysson, Jörgen ”Pyret” Lundgren, Jörgen Sundberg, Örjan Engström, Danny Persson och många fler. Även dagens a-lagstrupp var representerade av tränare Andrée Jeglertz och spelarna Erik Lundström, Jens Sjöström, Dillan Ismail och Simon Mårtensson.
– Vi från Umeå FC vill rikta ett stort tack till alla gäster som förgyllde denna kväll, avslutar Bäckström.

Se Jan Hofverbergs bildspel från kvällen längst upp i artikeln!