För två veckor sedan säkrades avancemanget till division 3. Nu är nästa viktiga pusselbit klar. Mathias Johansson blir ny sportansvarig i Umeå FC Akademi.
– Jag får jobba med ett gäng väldigt motiverade killar, så det känns jättebra, säger Johansson.

Redan under sin första säsong som förening vann Umeå FC Akademi både U17 Norra Norrland samt division 4 vilket betyder att man under 2017 kommer att spela i division 3. Parallellt med årets säsong har sportgruppen jobbat med den långsiktiga strategin inom den nybildade förening och nu står det alltså klart att Mathias Johansson blir ny sportansvarig i Umeå FC Akademi där han bland annat ersätter Benjamin Kinnunen Nassiri som tränare i division 3-laget.
– Jag kommer att ha det övergripande sportansvaret i Umeå FC Akademi tillsammans med sportgruppen där jag även kommer att vara huvudtränare för division 3-laget, berättar Johansson och tillägger:
– Vi vill gärna ha kvar Benjamin i Umeå FC Akademi och för just nu diskussioner med honom. Givetvis hoppas vi att han vill stanna då han är en viktig pusselbit för oss.

Tanken är att ”köra skarpt” den första december men fram tills dess är det mycket arbete som kvarstår där bland annat en ledarstab ska spikas.
– Likt i fjol kommer vi att han en träningsgrupp med spelare som tillhör både U17- och division 3-truppen. Frånsett att göra klart med en U17-tränare är tanken att ha en individuell tränare samt en målvaktstränare. Vi ska också ha in en fystränare som ansvarar för den fysiska biten. Vi ska ha samma standard på vår ledarstab som A-laget, berättar Johansson.

Mathias är född och uppvuxen i Arboga, gick på fotbollsgymnasium i Västerås innan han flyttade till Umeå för att göra lumpen. Här blev han kvar och via sin dotter kom han in på ledarsidan.
– Jag och den förre UFC-spelaren Patrik ”Putte” Sandström tränade våra döttrar i GUIF och när min dotter tog steget över till Umeå IK så gjorde jag också det.
Mathias basade under sin tid i Umeå IK för lagets F17-lag och F19-lag där han också under en kortare period var assisterande tränare i A-laget bakom Jonas Wikström.
– En väldigt lärorik tid då jag var med från starten av Umeå IK:s ungdomsverksamhet, menar Johansson.

Förutom sin nya roll i Umeå FC Akademi är Mathias idag distriksförbundskapten för pojkar 02 samt instruktör för Västerbottens fotbollsförbund.

Kopplingen till Umeå FC är givetvis en stor fråga för Umeå FC Akademi. Förutom att det ska göras klart med en ledarstab skall även nya spelare rekryteras, både i U17-och division 3-laget.
– Så är det. Där är det dock avhängt på hur A-lagets trupp kommer att formas, berättar Mathias och lägger till:
– Vi vill göra livet svårt för a-lagsspelarna. Akademispelarna ska stå och knacka på dörren och när dom får chansen ska dom ta den. Umeå FC Akademi är bara en anhalt för nästa steg i grabbarnas karriär.

Mathias ser fram emot sitt nya uppdrag som sportansvarig för Umeå FC Akademi och han vet vad som kommer att krävas.
– Vi måste göra det bättre än alla andra, det är vårt ansvar.