Årets första möte med Piteå väntar. Här är förutsättningarna!

Matchinformation:
Träningsmatch
Piteå IF – Umeå FC
Lördag 24 februari kl. 13.15
Piteå Airdome

Truppen:
Truppen hittar du här!

Så ser du matchen:
– På plats i Piteå Airdome.
– Vi kommer att webbsända matchen. Läs mer via våra SoMe-kanaler hur du tar del av sändningen!

Att notera:
– Umeå FC kommer från en 1-0-förlust mot Gottne.
– Två provspelare finns med i dagens matchtrupp, Tim Olsson (vänsterback) samt den tidigare Piteå-spelaren Fredrik Johansson.
– I motståndarlaget återfinns många tidigare UFC-spelare så som Henrik Millbert, William Berglin, Joel Karlsson, William Andersson Junkka samt Jonathan Lundbäck (sjuk/skadad).

Anders Bååth inför Piteå:

Vad säger du om matchen mot Gottne senast?
– Vi gör en relativt svag prestation senast mot Gottne. Vi har höga krav på oss själva och att vi skapar alldeles för få högkvalitativa målchanser till följd av ett alldeles för lågt bolltempo, är inte bra nog.

Nu väntar seriekonkurrenten Piteå, vad kan du säga om dom?
– Piteå är en seriekonkurrent som sagt, och ett lag som etablerat sig som ett stabilt lag i Ettan.

Vad vill du se av laget på lördag?
– I träningsmatcherna har vi valt att fokusera mestadels på oss själva och det vi tränat på under veckorna. Till lördagens match har vi pratat mycket om intensitet i vårt spel, om en variation i vårt anfallsspel och att vi ska fortsätta vara aggressiva i vårt försvarsspel.

Det är två provspelare som kommer spela, Tim Olsson och Fredrik Johansson. Vad kan du säga om dom?
– Tim Olsson är en löpvillig och spelskicklig vänsterback, han kommer från en allsvensk träningsmiljö och det kommer bli väldigt intressant att se honom i match. Fredrik Johansson var Piteås bästa målskytt under 2023, en duktig fotbollsspelare som producerar poäng, även han ska bli spännande att se i match.