Årets första träningsmatch väntar Umeå FC när Friska Viljor kommer på besök. Här är förutsättningarna.

Matchinformation:
Träningsmatch
Umeå FC – Friska Viljor FC
Söndag 13 februari kl. 14.15
Bollhallen

Truppen:
Matchtruppen hittar du här!

Så ser du matchen:
– På plats i Bollhallen. Fri entré.
– Matchen sänds via VK.se, du ser matchen här!

Att notera:
– Detta är Umeå FC:s första match säsongen 2022.
– Nyförvärven Sherali Yuldashev och Amaro Bahtijar gör sina första framträdanden i Umeå FC.
– Totalt 10 stycken spelare är frånvarande vilket gör att truppen fylls på med 11 spelare från UFC Akademi.

Tränare Benjamin Kinnunen Nassiri inför matchen:

Ni har nu varit igång i en månad, hur har det känts?
– Det har känts positivt att vara igång och träna och börja skapa en grund i det dagliga, i hur vi vill uppträda. Dock har senaste 2-3 veckorna varit väldigt röriga då vi har haft corona som härjat i gruppen vilket gjort att antalet spelare som kunnat träna varit lågt, säger Benjamin och fortsätter:
– Vi får väl se det positivt att vi förhoppningsvis gör bort den här perioden nu. Även om frånvarolistan inför denna match är väldigt lång så har vi faktiskt inte drabbats av några ”nya” skador under försäsongen. Den enda är Yeboah som har trampat igenom hälkudden och är tillbaka inom kort. De skadade spelarna från förra året tar steg i sin rehab utan bakslag och vi hoppas välkomna dom i full träning inom kort.

På söndag väntar årets första match. Hur är känslan inför den?
– Känslan inför matchen har varit bra, och det är värdefullt för oss att få möjligheten att spela på helplan då vi inte har de förutsättningarna i träning. Att få försöka väva ihop övergångarna mellan spelets olika skeden på ett helt annat sätt och mot ett motstånd.
– På grund av den höga frånvaron kommer vi att få se många spelare från Akademin vilket ska bli väldigt roligt.

Vad kommer ni framförallt ha för fokusområden på matchen?
– Först och främst är det att börja få relationer mellan lagdelar över en hel plan. Men utifrån ett spelmässigt perspektiv är det två skeden vi har jobbat med senaste veckorna, och det är speluppbyggnaden framförallt, men även sista tredjedelen, vilka relationer och vilken struktur vi vill ha i vårat anfallsspel och vägen från första tredjedel på plan till sista tredjedelen.