Umeå FC Akademi förlorade senast borta mot Gottne med 6-0.
UFC Akademi ligger på en åttonde plats i tabellen och tar emot tabelljumbon Anundsjö IF på söndagen. Förra gången lagen möttes vann UFC Akademi med 0-2.
Vi kollade läget med lagkapten Viktor Björk inför helgens match.

Vad säger du om matchen mot Gottne och vad skulle ni gjort annorlunda?
— Vi gör en helt okej första halvlek där vi skapar lägen och har en hel del boll. Det var våran första match på gräs och det syntes att vi inte var helt bekväma med undelaget. I andra tappar vi allt och släpper in alldeles för enkla mål.

Hur tycker du själv att det gått för ditt lag under våren och vad behöver ni förbättra?
— Sett till att vi är nykomlingar i serien och har ett väldigt ungt lag, så tycker jag att vi har presterat väldigt bra. Har vi en bra dag kan vi stå upp mot alla lag i serien. Samtidigt har vi haft några dippar då vi inte fått till det och släppt in mycket mål och det är en sak vi måste förbättra, jämnheten i våra prestationer.

Vad tycker du om dina egna insatser så här långt och vad har du för mål med höstsäsongen?
— Som helhet är jag nöjd med mina prestationer hittills. Några matcher har gått bra och några lite sämre. Målet under höstsäsongen är att försöka hjälpa laget att vinna varje match jag spelar.

Nu väntar jumbon Anundsjö. Hur ser du på motståndet och hur tror du att matchbilden kommer se ut?
— Har dålig koll på Anundsjö men som vanligt går vi in med inställningen att vi vill ha mycket boll och styra tempot i matchen.

Vad kommer bli viktigt för att ta tre poäng?
— Att vi går in med rätt inställning kommer vara viktigt på söndag. Det är lätt att underskatta lag som ligger långt ner i tabellen. Kommer krävas en bra insats för att vi ska vinna.

Hur tycker du träningsveckan varit och hur är känslan i truppen inför helgens match?
— Träningsveckan har varit bra. Vi har tränat in lite nya mönster som funkat bra och som förhoppningsvis även sitter på söndag.

Division 2 Norrland, Omgång 19
Umeå FC Akademi – Anundsjö IF