På onsdagen möter Umeå FC Akademi topplaget Piteå IF FF på hemmaplan. UFC Akademi kommer från en 2-0-seger mot Kramfors-Alliansen.
Läs William Berglins tankar och funderingar inför onsdagens drabbning.

Vad säger du om matchen mot Kramfors-Alliansen och vad tar ni med er?
– Jag tycker att vi gör en bra match mot tabelljumbon Kramfors-Alliansen. Trots att deras plan är väldigt svårspelad så åker vi dit och tar med oss tre pinnar hem, vilket var otroligt skönt. Vi startade matchen väldigt bra och skapade ett flertal lägen i första halvlek. Men däremot tycker jag att vi gick ner oss i andra halvlek när de satte en högre press på oss och försökte skapa ett slags “Hawaii-spel”. Det vi tar med oss från helgens match är att vi bevisar för oss själva, match efter match att vi är ett lag att räkna med i denna serie.

Vad tycker du om lagets prestationer så här långt och vad måste ni bli bättre på?
– Jag tycker att vi har gjort det bra i de första åtta omgångarna och hoppas att det ska fortsätta så. Dock är det några matcher jag tycker vi förtjänar lite mer utdelning i än vad vi fått, men så är fotbollen. Det vi måste fortsätta utveckla är tålamodet på sista tredjedelen av planen samt att kunna kontrollera matcher vi spelar i 90 minuter och inte bjuda till något.

Vad säger du om dina insatser hittills och vad kan man förvänta sig av dig i år?
– Jag är nöjd med mina egna insatser hittills i år, det här är min första riktiga säsong i seniorfotbollen och det känns väldigt lärorikt att få spela i Division 2. Det man kan förvänta sig av mig är ett varierat spel från backlinjen med längre bollar och korta passningar, jag vill även bidra med ett lugn och snack bakifrån och på det sättet hjälpa mina lagkamrater.

Nu väntar Piteå. Hur ser du på motståndet och hur tror du att matchbilden kommer se ut?
– Vi har mött Piteå en gång i år och det var under försäsongen. Jag anser att vi har rätt så bra koll på hur de vill spela i nuläget. Jag tror att det kommer att bli en otroligt tuff match men vi ska ge allt för att fortsätta på vinnarspåret. Piteå som ofta försöker sätta en högre press på motståndarna skapar såklart svårigheter för ett lag som oss, som gillar att rulla boll. Men löser vi deras press kommer det att öppna upp sig bakom dem och förhoppningsvis håller vi oss lugna och fortsätter spela som vi gjort tidigare. Då kommer vi absolut ha en chans mot Piteå.

Vad blir nyckeln till tre poäng?
– Nyckeln till tre poäng är att vi ska kriga för varandra i 90 minuter och fortsätta våga spela vårt spel, då kommer allt annat att falla på plats.

Hur är känslan i truppen inför onsdagens match?
– Känslan i truppen tycker jag känns bra, som vanligt alla är hungriga efter tre nya poäng och en revansch från senaste matchen under försäsongen mot Piteå.

Division 2 Norrland, Omgång 9
Umeå FC Akademi – Piteå IF FF