UFC Akademi har blivit erbjuden en plats i kommande säsongs Division 2 Norrland. Man har beslutat att tacka ja till den möjligheten.

UFC Akademi förlorade kvalmötet till division 2 och var inställda på spel i division 3 även nästa säsong. Men Nora BK har valt att dra sig ur Division 2 Södra Svealand vilket gör att UFC Akademi fått frågan om att ersätta den vakanta platsen. Detta i form av att man var det lag som, tillsammans med två lag till, tog mest ”poäng” (1-1-matchen räknas som en poäng) men gjorde mer bortamål än de lagen i kvalspelet

Nu har man meddelat Svenska Fotbollsförbundet att man tackar ja till platsen i Divison 2.
– Vi var en enhällig styrelse om beslutet, säger UFC Akademis ordförande Mikael Eriksson och fortsätter:
– Vi fick indikationer under förra veckan på att det skulle bli så här och var givetvis förberedda om frågan skulle komma upp, vilket den gjorde idag. Vi har i vår sportliga plan att vi vill spela i antingen division 2 eller 3 med UFC Akademi för att skapa en bra utbildningsmiljö för unga spelare. Därför valde vi att tacka ja till plasten i division 2. Sen är vi väl medvetna om att det kommer bli en tuff utmaning att spela en serie högre upp.

Gällande vakant plats är Svenska Fotbollsförbundets regler enligt följande:

• Om vakans uppstår innan serierna fastställts vid SvFF:s Representantskapsmöte gäller urvalet av lag i hela landet.
  • Div. 2, herrar
    ”Bästa” förlorande lag i kvalet till div. 2, herrar, därefter det näst bästa osv. Kan inte ”bästa” lag utses genom jämförelse i kvalspelet gäller jämförelse av berörda lag i seriespelet. Därefter ”bästa” lag 3 i div. 3, herrar. Därefter näst bästa lag 3 i div. 3, herrar, osv..
  • Jämförelse av lag vid tillsättning av vakant plats
    Vid tillsättning av vakant plats jämförs ”bästa” ej redan uppflyttade lag. Med ”bästa” förstås en jämförelse av under ordinarie speltid avgjorda förutsättningar. Först jämförs placering i tävling. Därefter jämförs flest poäng, därefter målskillnad och därefter flest gjorda mål, i jämförelse med antalet spelade matcher. Kan jämförelse ändå inte avgöras ska mål under ordinarie speltid på bortaplan räknas dubbelt. Såvida annat inte föreskrivs gäller jämförelsen i seriespelet om kvalspel inte genomförts.