Idag åker UFC Akademis akademichef Mathias Johansson till Spanien för ett fyra dagar långt utbildningsläger med Sveriges övriga akademichefer.

UFC Akademi är en av 52 klubbar som ingår Svensk Elitfotbolls certifieringsarbete och där alla akademichefer har blivit inbjudna till denna utbildningsresa. På agendan står bland annat två landskamper med det svenska U17-landslaget samt en föreläsning med Valencias metodologi manager Antonio Hernandez.
– Vi har en diger agenda. Vi kommer även diskutera certifieringsmodellen för akademierna i Sverige samt att vi får vara med på matchgenomgångarna i samband med landskamperna, berättar Johansson.

Hur viktigt är det att delta på en sådan resa tycker du?
– Det är otroligt viktigt. Självklart är det väldigt lärorikt men det är också ett utmärkt tillfälle att nätverka med de allsvenska klubbarna och höra hur deras verksamheter fungerar. Det är också viktigt att berätta hur vår verksamhet fungerar. Trots att vi i Norrland oftast har mindre resurser så gör vi ändå många bra saker.

Läs mer om SEF:s certifiering här!