Imorgon är det dags för ännu en träningsmatch för Umeå FC och det är division I-nykomlingen Skellefteå FF som kommer på besök. Träningsmatchen drar igång klockan 14.00 på Umeå Energi Arena.

Umeå FC spelade senast mot Piteå IF borta och det blev seger med 2-1 efter att Simon Mårtensson gjort båda målen.

Under måndagen kunde killarna äntligen träna utomhus där de fick bland annat springa mycket, jaga bollen, testa kommunikation och lära känna varandra bättre då är det många nya spelare i laget.

Ikväll gjorde Umeå FC sin sista träning på Umeå Energi Arena innan morgondagens träningsmatch.

Hur har träningsveckan varit?
– Kall. Tyvärr finns det bara möjlighet att träna på halvplan på 75% av våra träningar så förändringen mot inomhus är inte så stor. Det är dock kallare och vi måste fokusera på att göra träningar där spelarna är i rörelse hela tiden med mindre avbrott på taktik och instruktioner.
– Det är då svårt att förberedda laget på det bästa sättet för match samt för tävlingssäsongen som startar om fyra veckor. Vi har fokuserat på anfallsspel sista tredjedelen med återerövring, första pressen av forwards samt förberedelser för kroppen att träna och spela på stor plan.

Imorgon blir också Umeå FC:s årets första träningsmatch på hemmaplan och då ska de nya spelarna få visa upp sig för publiken.

Vad fokuserar ni främst på imorgon?
– Samma djupledsspel som senaste matchen mot Piteå men även ett bättre tålamod i anfallsspelet, längre anfall. Vi ska fortsätt hota motståndarens backlinje med med bättre variation framför och bakom. Vi vill också se ett tydligt återerövringsspel. Försvarsspelet handlar om en bättre balans mellan högt och lågt försvarsspel.
-Jag vill också att vi ska utsättas för så många nya situationer, som vi kan lära oss av inför säsongen. Vårt spelsätt är fortfarande i utvecklingsfas och vi det är bra när vi får nya problem vi kan lösa.

Hur ser truppläget ut?
– Alla är tillgängliga förutom Modou Lamin Sillah (fot), Mikael Wikström (knä) och Emil Johansson (lår).

Umeå FC – Skellefteå FF
Lördag 10 mars kl 14.00
Umeå Energi Arena
Valfri entré (Entré sker vid Umeå IK:s kansli.)