Äntligen är det dags! Seriepremiären står för dörren där Carlstad United väntar på klassiska Tingvalla.

En lång försäsong är till ända. På nio matcher blev det nio segrar men nu drar allvaret igång. Truppen sätter sig på bussen på fredag för att spela mot Carlstad United på lördag, en match som kommer att spelas på naturgräs.
– Premiär borta mot Carlstad United på naturgräs blir en härlig utmaning. Vi ser fram emot matchen med tillförsikt och glädje och kommer att göra allt vi kan för att inleda säsongen med tre poäng, säger Robert Bergström.

Carlstad United var nykomlingar ifjol och höll sig med nöd och näppe kvar i division 1. Första mötet lagen emellan under fjolåret var en underlig historia. Carlstad tog ledningen på en hörna efter bara några minuter sedan fick Umeå FC Jalid Kerkich utvisad efter en halvtimme. Värmlänningarna avgick tillslut med segern med 3-0. Borta på Tingvalla blev det nästan tvärtom. Axel Fällman inledde med att göra både 1-0 och 2-0. Carlstad reducerade men Simon Mårtensson punkterade matchen med ett riktigt drömmål då han tog emot en långboll och på helvolley lobbade, felvänd, över Carlstads-målvakten. Nu är det ett nytt lag och nya förutsättningar som gäller.
– Vi har en klar matchplan som bygger på vårt arbetssätt, men också vissa taktiska justeringar för att på bästa sätt kunna såra Carlstad. Det är ett lag som spelar en passningsorienterad fotboll med några kreativa och snabba spelare, men jag kan lova att vi är redo för uppgiften, menar Bergström.

Matchen webbsänds via Carlstad Uniteds webbkanal. Här hittar du sidan!